کد خبر 586426
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

دیوید ایگناتیوس، خبرنگار ارشد آمریکایی در گزارشی با عنوان «کانال محرمانه عمان برای ایران و پنهان کاری موجود درباره توافق هسته‌ای ایران» به موضوع نقش مسقط در آغاز مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای برجام پرداخت.

 به گزارش مشرق، دیوید ایگناتیوس در یادداشتی با عنوان «کانال محرمانه عمان برای ایران و رمز و راز موجود درباره توافق هسته‌ای ایران» در روزنامه واشنگتن پست، به روند شکل‌گیری مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا از طریق عمان پرداخته است.

او نوشت: «یکی از موضوعات رازآلود کمپین و مبارزات انتخاباتی سال 2016 این است که چرا توافق هسته‌ای ایران از موضوعات مورد بحث حذف شد. اما حالا یک کتاب جدید جزئیاتی درباره چگونگی آغاز محرمانه دیپلماسی با ایران را شرح داده است. مذاکراتی که بسیار قبل از آنکه اصلاح طلبان در ایران به قدرت برسند شروع شده بود و البته در آن به نقش حیاتی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری هم پرداخته شده است».

 ایگناتیوس ادامه داد: «این روایت دیپلماتیک مارک لاندلر خبرنگار بخش کاخ سفید روزنامه نیویورک تایمز در کتاب "شخصیت‌های دوم" (Alter Egos) شرح داده شده است. او اولین کسی است که ابعاد کانال محرمانه عمان در قبال ایران را به طور کامل افشا می‌کند؛ کانالی که در سال 2009 از راه فردی به نام سالم بن ناصر الاسماعیلی باز شد».

در ادامه این مطلب آمده است: «روایت لاندلر نشان می‌دهد علی رغم نگرانی اولیه کلینتون، او و وزارت خارجه اش تا چه حد از نزدیک و به شدت درگیر مذاکرات ایران بودند. در مبارزات انتخاباتی که در آن دونالد ترامپ اغلب حامی رویکرد کوته بینانه و تنگ نظرانه به سیاست خارجی است، این روایت یادآور آن است که اغلب موفقیت‌ها و گشایش‌های چشمگیر از مسیرهای عجیب و غیر قابل رویت بیرون می‌آید».

ایگناتیوس افزود: «لاندلر در کتابش می‌نویسد تماس‌ها با الاسماعیلی از ماه می 2009 و تنها 4 ماه پس از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما شروع شد و دنیس راس مشاور ارشد آن زمان هیلاری کلینتون با این مرد 51 ساله عمانی در وزارت خارجه عمان دیدار کرد. در دیدار اول، این مرد عمانی آمریکایی‌ها را با "پیشنهاد ایران برای مذاکره" درباره برنامه هسته‌ای غافلگیر کرد. پیش از آن اوباما یک نامه محرمانه به آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران نوشته و پیشنهاد مذاکرات را داده بود اما با پاسخی محتاطانه، روبرو شده بود. الاسماعیلی به راس اطمینان داد که عمان مکانی ایده آل برای مذاکرات محرمانه خواهد بود».

در ادامه این مطلب آمده است: «مسیر و راه میانجیگری عمان ادامه داشت. پس از آنکه ایران در جولای 2009 سه کوهنورد آمریکایی را بازداشت کرد، الاسماعیلی محرمانه مذاکرات برای آزادی آن‌ها را آغاز کرد. اولین آمریکایی سپتامبر 2010 آزاد شد و دو نفر دیگر یک سال بعد آزاد شدند. راس و همکارانش در دسامبر 2010 به عمان سفر کردند تا چیزهای بیشتری از کانال عمانی بشنوند. از سوی دیگر هیلاری کلینتون هم در ژانویه 2011 مذاکرات مفصلی با سلطان عمان داشت، البته او در ابتدا این باز شدن باب مذاکره را "تیر انداختن از یک فاصله بسیار دور" خوانده بود».

ایگناتیوس ادامه داد: «جان کری حتی قبل از اینکه وزیر خارجه بشود، به سراغ کانال عمان رفت. او الاسماعیلی را در جریان مذاکرات برای آزادی کوهنوردان آمریکایی شناخت و چندین بار در سال 2011 و 2012 به عمان سفر کرد. کری همچنین با میانجی و واسطه عمانی در لندن، رم و واشنگتن دیدار کرد. به گفته لاندلر، کری به خاطر میل شدیدش برای آغاز سریع مذاکرات، از طریق الاسماعیلی چندین پیام به ایرانی‌ها رساند. یکی از این پیغام‌ها شاید حساس و کلیدی بوده است. کری که هنوز سناتور بود و در نتیجه از سوی دولت حرف نمی‌زد، پیشنهاد داد که بر اساس یک توافق هسته‌ای ایرانی‌ها اجازه غنی سازی که درخواست اصولی و اساسی تهران بود را داشته باشند».

در ادامه این مطلب از تداوم مذاکرات محرمانه بیل برنز و جیک سالیوان، معاون وزیر خارجه و مشاور ارشد هیلاری کلینتون از راه کانال عمان در سال 2012  خبر داده و آمده که در سال 2013 به دنبال انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه از یک سو و پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران این روند شدت یافت.

ایگناتیوس با اشاره به جنجال بر سر حذف بخشی از ویدئوی اظهارات جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سال 2013 درباره مذاکرات ایران نوشت: «دست دولت (اوباما) در حذف پوشش خبری دسامبر 2013 سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات محرمانه با تهران قابل رویت بود».

خبرنگار آمریکایی در پایان تصریح کرد: «توافق هسته‌ای ایران سزاوار توجه بیشتری در مبارزات انتخاباتی 2016 است. کری و اوباما شاید آن را به نتیجه رساندند اما کلینتون به آغاز آن کمک کرد. ترامپ باید توضیح دهد چرا جهان بدون این توافق جای امن‌تری است و اینکه چطور او توافق بهتری را مذاکره می‌کرد. دولت هم باید توضیح دهد چرا درباره این توافق تاریخی، محرمانه بودن و پنهان کاری را انتخاب کرد».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس